Wiadomości

Piątek, 5 kwietnia 2019

Informacja dotycząca dowodów osobistych

Każdy pełnoletni polski obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć ważny dowód osobisty.
Potwierdza on Twoją tożsamość, polskie obywatelstwo (na przykład za granicą), a także umożliwia wyjazd za granicę bez paszportu między innymi do krajów Unii Europejskiej. Ponadto, e-dowód umożliwia logowanie do portali administracji publicznej, elektroniczne podpisywanie dokumentów i korzystanie z automatycznych bramek granicznych. Jeśli jesteś obywatelem polskim i mieszkasz za granicą możesz mieć dowód osobisty, choć nie jest to twoim obowiązkiem. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez 5 lat, wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez 10 lat. Żeby uzyskać dowód osobisty wypełnij  następnie wydrukuj go obustronnie na kartce A4 i podpisz. Jeżeli nie możesz go wydrukować, wypełnisz go u nas (adresy znajdziesz poniżej). Wniosek na dowód osobisty składa:

  • osoba, która ukończyła 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • osoba, która nie ukończyła 18 lat - jeśli do dnia 18-tych urodzin pozostało mniej niż 30 dni (składa wniosek bez udziału rodzica),
  • osoba, która musi wymienić dowód osobisty z powodu zmiany danych osobowych lub upływu terminu ważności,
  • rodzic, opiekun prawny albo kurator - mogą oni złożyć wniosek o dowód w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 roku życia),
  • osoba, która utraciła dowód osobisty lub uległ on zniszczeniu,
  • osoba, która mimo ważności swojego dowodu osobistego chce mieć dowód osobisty z warstwą elektroniczną.

Pamiętaj, że osoby, które ukończyły 5 rok życia, muszą być obecne w urzędzie, podczas składania wniosku o dowód dla nich .

Do wniosku załącz następujące dokumenty:

  • aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35x45mm, w pozycji na wprost,
  • dotychczasowy dowód osobisty a w przypadku jego utraty, ważny paszport (dot. osób, które go posiadają),
  • dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.       

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Gminy w Ochotnicy Dolnej pokój Nr 207.

Pamiętaj, że dowód osobisty musisz odebrać tam, gdzie był złożony wniosek.  

Jeśli z powodu choroby albo niepełnosprawności  lub z innego powodu nie możesz osobiście przyjść do urzędu, możesz  złożyć wniosek o dowód w miejscu, w którym przebywasz. W tym celu skontaktuj się bezpośrednio z urzędem gminy, w której przebywasz. Wniosek na dowód możesz również złożyć przez internet, ale musisz mieć profil zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny. Więcej informacji znajdziesz tutaj: Wydanie dowodu osobistego - przez internet.       

Opłaty

Dowód osobisty jest bezpłatny.       

Termin i sposób załatwienia

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

  • co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
  • niezwłocznie w przypadku:
    • zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany
      nazwiska),
    • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
    • jeśli doszło do takiej  zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia
      rozpoznanie Cię (na przykład: operacja plastyczna twarzy).

Jeżeli zmiana Twojego adresu zameldowania nastąpiła po 1 marca 2015 r., to zgodnie z przepisami  nowej ustawy o dowodach osobistych, nie ma podstaw do jego wymiany.Na dowód czekasz maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach, o czym Cię poinformujemy .Odbiór dowodu osobistego Tu sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru: https://obywatel.gov.pl

Dowód musisz odebrać osobiście. Zabierz dotychczasowy dowód osobisty, jeśli go nie miałeś lub utraciłeś -aktualny paszport (jeśli go posiadasz).