Od 1 stycznia do 31 maja 2011 roku w naszej gminie realizujemy projekt „Dziennikarstwo drogą do kariery” finansowany przez Unię Europejską w ramach priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, poddziałanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.` Wartość projektu to 50.000 zł
Cel ogólny projektu to wspieranie inicjatywy gimnazjalistów z gminy Ochotnica Dolna w zakresie rozpoznawania predyspozycji oraz rozwijania uzdolnień i podniesienie jakości usług edukacyjnych w gimnazjach gminy.
Cele szczegółowe:
· rozwijanie postawy aktywnej, pobudzanie aspiracji społecznych i wspieranie inicjatywy młodzieży gminy Ochotnica Dolna w realizacji zadań służących rozwijaniu uzdolnień dziennikarskich;
· pobudzanie aktywności edukacyjnej i uświadamianie potrzeby wykształcenia
· poprawa jakości usług edukacyjnych gimnazjów gminy Ochotnica Dolna poprzez rozszerzenie oferty zajęć dodatkowych i wycieczki edukacyjne;
· zwiększenie skuteczności doskonalenia umiejętności należących do kompetencji kluczowych;
· zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych pojawiających się w trakcie procesu kształcenia poprzez wspieranie młodzieży gimnazjalnej w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej;
Grupę docelową stanowią wszyscy uczniowie, tj. 388 uczniów gimnazjów z gminy Ochotnica Dolna. Dzięki działaniom podejmowanym w projekcie wzbogacimy ofertę zajęć o takie, które wynikają ze zdiagnozowanych potrzeb młodzieży, pobudzimy ich aktywność, podniesiemy poziom intelektualny, kulturalny oraz wiarę we własne możliwości. Poprzez realizację projektu wesprzemy inicjatywę młodzieży w działania na rzecz rozwoju własnego, ale także rozwoju edukacji, kultury na terenach naszych wsi. Dążymy do tego, by mieli oni taką samą szansę rozwoju swoich zainteresowań, umiejętności oraz świadomość wagi wykształcenia jak dzieci miejskie. Chcemy, by poznali bogactwo swojego regionu i byli dumni z tego, że urodzili się w Ochotnicy Dolnej.
Zadania projektu:
Warsztaty dziennikarskie
Uczestnicy będą się uczyć tworzyć dobrą gazetkę szkolną: zdobędą wiedzę o pracy dziennikarskiej, poznają warsztat pracy dziennikarza, będą ćwiczyć dziennikarskie formy wypowiedzi, nauczą się składać gazetkę, projektować jej szatę graficzną. Redagując i wydając gazetki szkolne młodzież nabędzie umiejętności i wykaże się znajomością pracy z komputerem, skanerem, drukarką, aparatem cyfrowym, dyktafonem, kserokopiarką. Nauczyciele poprowadzą warsztaty w sposób przełamujący dotychczasowy stereotypowy wizerunek płci.
Wycieczki edukacyjne dla grup dziennikarskich.
Wyjście z sal lekcyjnych jest niezbędnym elementem zdobywania dziennikarskiego materiału przez naszych młodych redaktorów. Aby poszerzać wiedzę i horyzonty naszych uczniów zorganizujemy 3 wycieczki edukacyjne dla 74 uczestników warsztatów dziennikarskich, podczas których będą oni gromadzić informacje o różnych miejscach i zdarzeniach. Zorganizujemy: dwudniową wycieczkę edukacyjną „Kraków – Ojców”(G1); trzydniową do Wrocławia ( G2) oraz dwudniową do Wrocławia (G3). W trakcie wycieczek edukacyjnych dziennikarze zwiedzą miasta, Ojcowski Park Narodowy; zwiedzą redakcje gazety, radio, telewizję, spotkają się z ciekawymi ludźmi (wywiady), również z dziennikarzami, wezmą udział w przedstawieniach teatralnych, wystawach, imprezach kulturalnych, warsztatach muzealnych. Zdobyta podczas wycieczek wiedza i doświadczenia będą im służyć w trakcie tworzenia kolejnych numerów gazetek szkolnych.
Dziennikarz czy przedsiębiorca? – doradztwo zawodowe.
W każdej szkole zatrudnimy doradców zawodowych, którzy przeprowadzą zajęcia z gimnazjalistami o potrzebach lokalnego i regionalnego rynku pracy oraz na temat planowania własnej kariery. Doradcy zawodowi przeprowadzą 30 godzin warsztatów, dla wszystkich chętnych gimnazjalistów naszych szkół. W spotkaniach z doradcami wezmą udział również redaktorzy szkolnych gazetek, którzy nie tylko zredagują informacje prasowe na ten temat, ale będą również prezentować różne zawody w prasie szkolnej, informować kolegów o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki edukacyjnej oraz możliwościach dalszego kształcenia. Zatrudnimy również nauczycieli do prowadzenia warsztatów pod hasłem „ Klub Młodego Przedsiębiorcy”(2 grupy uczniów – 32 godziny warsztatów). Zajęcia będą nastawione na zdobycie praktycznych umiejętności potrzebnych przyszłym przedsiębiorcom, poznanie podstaw działalności gospodarczej i rachunkowości. Uczniowie będą przeprowadzać wywiady z przedsiębiorcami, dokumentować i promować swoja pracę i działania w ramach projektu poprzez redagowanie artykułów do gazetki szkolnej. Nauczyciele poprowadzą warsztaty w sposób przełamujący dotychczasowy stereotypowy wizerunek płci.
Wszystkie działania podniosą poziom aktywności społecznej i kulturalnej uczestników obu płci. Wpłyną pozytywnie na sposób spędzania przez nich wolnego czasu, zmotywują do podejmowania własnych inicjatyw, nauczą samodzielności, odpowiedzialności, dążenia do prawdy, krytycyzmu, obiektywności, zaangażowania w to, co dzieje się w otaczającej nas rzeczywistości, a także zminimalizują występujące bariery równości. Zagospodarowanie czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami i oczekiwaniami młodzieży pozwoli na efektywne rozwijanie zainteresowań dziennikarskich, co pozytywnie wpłynie na jakość usług edukacyjnych, wzbogacając ofertę edukacyjną gimnazjów. Uczestnicy będą mogli brać udział w wyjazdach studyjnych dzięki czemu poznają historię dorobek kulturalny kraju oraz docenią znaczenie wykształcenia i zaplanuję swoją ścieżkę kariery, a prezentując własne osiągnięcia będą mogli zaistnieć w środowisku lokalnym, co pozwoli im uwierzyć w siebie. Ich sukces przyczyni się do wzrostu samooceny, zmotywuje do rozwijania zdolności w różnych dziedzinach, a także podejmowania w przyszłości inicjatyw na rzecz edukacji w naszej gminie.
Projekt współfinansowany
przez Unię Europejską
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego