Od 1 lutego do 3o czerwca 2011 roku w naszej gminie realizujemy projekt „Cudze chwalicie – swego nie znacie” finansowany przez Unię Europejską w ramach priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, poddziałanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.
Wartość projektu to 50.000 zł
Cel ogólny projektu to wspieranie inicjatywy gimnazjalistów z gminy Ochotnica Dolna i podniesienie jakości usług edukacyjnych w gimnazjach gminy
Cele szczegółowe
· rozwijanie postawy aktywnej i wspieranie inicjatywy młodzieży gminy Ochotnica Dolna w realizacji zadań służących naszej „małej ojczyźnie”
· pobudzanie aktywności edukacyjnej i uświadamianie potrzeby wykształcenia
· poprawa jakości usług edukacyjnych gimnazjów gminy Ochotnica Dolna poprzez rozszerzenie oferty zajęć dodatkowych i wycieczki edukacyjne
· pogłębianie wiedzy o przyrodzie i dorobku kulturowym własnej miejscowości i regionu
· budowanie przywiązania i szacunku do własnego regionu, do jego tradycji, kultury, dorobku i ludzi, którzy go zamieszkują
Grupę docelową stanowią wszyscy uczniowie, tj. 388 uczniów gimnazjów z gminy Ochotnica Dolna
Zadania projektu:
Warsztaty edukacji regionalnej.
Przeprowadzimy 144 godziny zajęć i warsztatów kształtujących poczucie przynależności społecznej i terytorialnej, jako podstawy zaangażowania się w funkcjonowanie we własnym środowisku. Weźmie w nich udział 120 uczestników (z równą szansą udziału dla chłopców i dziewcząt). Będą się one odbywać w grupach 14-20 osób i będą prowadzone metodami aktywnymi. Zorganizujemy trzy grupy warsztatów gwarowych (w każdej szkole 1 grupa). Uczniowie będą się zapoznawać z tekstami o tematyce gwarowej ,nauczą się pieśni i przyśpiewek ludowych. Wezmą udział w spotkaniach ze starszymi osobami z naszych wsi oraz twórcami i artystami ludowymi. Efektem ich pracy będą wypracowane 2 „Śpiewniki pieśni i przyśpiewek ludowych”. Uczestnicy warsztatów przygotują również gazetki o tematyce regionalnej na korytarz szkolny. W każdej szkole powstanie koło turystyczne(razem 3 grupy). W trakcie warsztatów terenowych uczniowie poznają środowisko geograficzno- przyrodnicze naszych miejscowości, zobaczą najciekawsze miejsca wsi, zwrócą uwagę na architekturę dawną i obecną, zwiedzą miejsca ważne historycznie i kulturowo. Wykonają zdjęcia starych budynków, kapliczek, zabudowań charakterystycznych dla naszych góralskich wsi, ale również pięknych krajobrazów, widoków. Zgromadzone zdjęcia będą wykorzystywane do tworzonych na warsztatach przyrodniczo - informatycznych prezentacji multimedialnych, specjalnych numerów gazetek szkolnych poświęconych edukacji regionalnej. W każdej szkole zorganizujemy 1 grupę warsztatów przyrodniczo – informatycznych, których celem będzie utrwalanie zdobywanej w czasie warsztatów i wycieczek edukacyjnych wiedzy o przyrodzie i dorobku kulturowym naszych miejscowości i regionu. Uczestnicy tych warsztatów będą tworzyć prezentacje multimedialne, specjalne numery gazetek szkolnych, w których pokażą piękno naszych miejscowości, walory przyrodnicze i krajobrazowe zwiedzanych parków narodowych. Nauczą się promować swoje działania i swoje środowisko. Nauczyciele poprowadzą warsztaty w sposób przełamujący dotychczasowy stereotypowy wizerunek płci.
Poznaję moją Małą Ojczyznę – wycieczki edukacyjne
Zorganizujemy wycieczki edukacyjne do Gorczańskiego Parku Narodowego, Pienińskiego Parku Narodowego i do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Będą to zajęcia terenowe na ścieżkach edukacyjnych parków prowadzone przez jego pracowników połączone z warsztatami w siedzibie parków. Uczestnicy tych wyjazdów zapoznają się z walorami przyrodniczymi, krajobrazowymi i kulturowymi Gorców, Pienin i Tatr, poznają zasady działania parku narodowego. W trakcie wszystkich wycieczek edukacyjnych uczniowie będą robić zdjęcia, które będą wykorzystywane do przygotowywanych w szkołach prezentacji multimedialnych i gazetek.
Wszystkie działania podniosą poziom aktywności społecznej i kulturalnej uczestników obu płci. Wpłyną pozytywnie na sposób spędzania przez nich wolnego czasu, zmotywują do podejmowania własnych inicjatyw, promowania walorów własnego regionu, realizowania zadań na rzecz naszej Małej Ojczyzny a także zminimalizują występujące bariery równości.
Poprzez zaangażowanie ich w prowadzone zajęcia, udział w wycieczkach, aktywną pracę przy przygotowaniu prezentacji multimedialnych, śpiewników, gazetek na korytarzu i gazetek podsumowujących działania uczestnicy zajęć rozwiną swoje zainteresowania i zdolności, zaprezentują efekty swojej pracy rodzicom, społeczności szkolnej, dając szansę na powstawanie nowych inicjatyw. Zagospodarowanie czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami i oczekiwaniami młodzieży (chłopcom jak i dziewczętom) pozwoli na efektywne rozwijanie zainteresowań turystycznych, przyrodniczych i historycznych, co pozytywnie wpłynie na jakość usług edukacyjnych, wzbogacając ofertę edukacyjną gimnazjów. Uczestnicy będą mogli brać udział w wyjazdach studyjnych dzięki czemu poznają przyrodę i dorobek kulturalny regionu i docenią znaczenie wykształcenia, a prezentując własne osiągnięcia będą mogli zaistnieć w środowisku lokalnym, co pozwoli im uwierzyć w siebie. Ich sukces przyczyni się do wzrostu samooceny, zmotywuje do rozwijania zdolności w różnych dziedzinach, a także podejmowania w przyszłości inicjatyw na rzecz edukacji w naszej gminie.
Projekt współfinansowany
przez Unię Europejską
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego